Zoetebek

Nu de dagen korter worden, zoeken we meer de gezelligheid op. Kaarsjes worden aangestoken en ik duik met volle goesting mijn keuken in. Hier vind je mijn recept voor overheerlijk speculaasjes.

Klein genot
Heb je nog wat speculaasdeeg over? Dan kan je heel makkelijk kleine koekjes maken die doen denken aan pepernoten. Gewoon balletjes rollen en op de bakplaat leggen. 8 à 10 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C.

De boom in
Met behulp van een rietje maak je heel eenvoudig een gaatje in een ongebakken koekje. Na het bakken haal je er een lintje door en het koekje kan zo als kersthanger de kerstboom in.

Geen fan van speculaas, maar wel zin in koekjes? Probeer dan maar eens het volgende recept uit.

bord: Terres de Rêves by Anita Le Grelle for Serax


basisrecept koekjes (+- 25 stuks)

ingrediënten:
  • 200 g roomboter op kamertemperatuur
  • 200 g fijne suiker
  • 1 eetlepel smaakmaker (keuze uit: vanille-extract, amandelextract of -poeder, kokosnootpoeder, kaneelpoeder, cacaopoeder, speculaaskruiden …)
  • 400 g bloem voor fijne patisserie
  • 1 ei (maat M)


bereiding:
  1. Meng de boter met de suiker tot een zalvige massa.
  2. Voeg de smaakmaker toe.
  3. Meng het ei erdoor en daarna de bloem.
  4. Laat het deeg een halve dag rusten in de koelkast.
  5. Verwarm de oven voor op 180°C.
  6. Bestrooi het werkvlak en het deeg royaal met bloem.
  7. Rol het deeg uit tot zo’n 0,4 cm dikte.
  8. Steek er koekjes uit met koekvormpjes. Het aantal koekjes hangt af van de grootte van je vormpjes.
  9. Leg de koekjes op een bakplaat bekleed met bakpapier. Laat voldoende plaats tussen de koekjes.
  10. Plaats ze voor zo’n 10 minuten in de oven tot de randjes goudbruin zijn.
  11. Leg ze vervolgens met behulp van een spatel op een taartrooster.
  12. De koekjes zijn nog wat zacht. Ze worden harder met het afkoelen.
  13. Als ze afgekoeld zijn, kan je ze decoreren.

Serax
Reeds lang heb ik een voorliefde voor de serviesreeksen van Serax. Ik wijdde er zelfs één van mijn eerste blogposts aan. De warmte van Terres de Rêves van Anita Le Grelle past perfect bij het herfstweer. Deze blogpost is op geen enkele mannier gesponsord. Ik vertel enkel over datgene wat mij weet te beroeren, uit eigen overtuiging.


Reacties

  1. Seculaas: lekker lekker! Dus dit recept moet ik ook eens proberen, merci.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Cisse & co