Passie voor prints

Wie mij goed kent, weet dat ik heel leergierig ben. Die honger naar kennis en vaardigheden wordt regelmatig gevoed door boeiende nascholingen en workshops met dat tikkeltje meer.

Vorige zaterdag mocht ik dankzij haar naar een workshop 'Pimp je sjaal' bij deze talentvolle dame. Samen met drie andere dames werd ik ondergedompeld in de wondere wereld van het zeefdrukken. Na de vlotte en heldere theoretische uitleg van Lotte konden we zelf aan de slag gaan met pen en papier.

Een tijdje geleden volgde ik bij Snow & Rose een cursus 'Illustratieve Technieken'. Tijdens de laatste les werkte ik er een eigen tekening van een juffertje-in-het-groen uit in ecoline.

juffertje-in-het-groen in ecoline
foto door Snow & Rose


De basisschets in potlood gebruikte ik zaterdag als vertrekpunt voor drie verschillende bloemen. Die tekeningen werden overgebracht op een zeefdrukraam zodat er een sjabloon ontstond.

Vervolgens mochten we met verschillende inkten experimenteren op diverse stoffen. Elke stof heeft een eigen structuur en zorgt zo voor een andere afwerking.

2015-05-12


Wie wou, kon een eigen sjaal pimpen, maar er was ook de mogelijkheid om lappen stof te bedrukken.

2015-05-121
gepimpte oude sjaal


Uit mijn bescheiden stoffenvoorraad koos ik o.a. een paar vierkante meter donkerblauwe jeans (zorgvuldig voorgewassen en gedroogd) met het oog op een aantal nieuwe kussenhoezen. Lotte stelde op verzoek o.a. een prachtige, serene goudkleur samen. En toen werd het spannend ... Hoe zou de inkt hechten op de jeans? Was de tekening niet te fijn?

2015-05-122
zeefdruk op jeans: kussenhoezen in de maak


Mijn bezorgdheid was ongegrond. Mag ik zeggen dat ik heel trots ben op het resultaat?

Dankjewel, Lotte, voor deze boeiende en leerrijke dag! Ik kom vast en zeker nog eens terug.


Reacties

  1. Prachtig getekend, heel knap resultaat, echt wauw !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat het zo meeviel! Ik ben al benieuwd naar het resultaat sinds ik jouw naam op de Bambiblauwblog zag blinken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die print ziet er behoorlijk perfect uit, als je het mij vraagt!
    Plezant he, dat zeefdrukken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, achteraf bekeken wat dit zelfs niet eens de beste print (tja, het was een grote lap). Zo tof dat zeefdrukken! ;o)

      Verwijderen
  4. Waw zo knap gedaan! Ik moet toch echt eens tijd maken voor een workshop daar ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Je bent echt een creatieve duizendpoot!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dat ziet er stylish uit! Benieuwd naar de afgewerkte kussens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Eva! Nu heb ik echt geen excuses meer om aan die hoezen te beginnen. ;o)

      Verwijderen
  7. Zeefdrukken lijkt me echt fantastisch, wel een aanrader dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Machtig mooi gemaakt! Ik twijfel of de techniek iets voor mij is... Wetende dat ik niet kan tekenen 😔

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ook een ontwerp maken met de computer. Denk wel aan de auteursrechten! Je mag niet iemands ontwerp overnemen.

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Cisse & co