Zoetje


In mijn zoektocht naar een zoet tussendoortje met zo weinig mogelijk (toegevoegde) suikers stelde ik een receptje samen. De uitvoering? De eenvoud zelve! In haar vond ik een gepast proefkonijn. Of ze het lustte? Check even haar IG. ;o)


foto: met dank aan mijn proefkonijn



ingrediënten:
  • 60 g ontpitte, gedroogde dadels 
  • 1 rijpe banaan
  • 2 eetlepels pindakaas
  • 2 eetlepels vloeibare honing (of rijstsiroop, agavesiroop ...)
  • 1 eetlepel gehakte fondantchocolade (Ik gebruikte de chocoladevlokken van tohi: bio, fairtrade én Belgisch)
  • 2 kopjes havermout
  • 1 kopje gemalen kokos
tip: Eigenlijk gooi je gewoon alles wat je lekker en 'gezond' vindt samen: veenbessen, noten ...


werkwijze:
  1. Mix de dadels tot een brokkelige pasta.
  2. Plet de banaan.
  3. Meng de dadelpasta met de geplette banaan, de pindakaas en de honing.
  4. Voeg de chocolade en de havermout toe en meng.
  5. Rol balletjes.
  6. Rol de balletjes door de kokos.
  7. Een paar uurtjes in een afgesloten doos in de koelkast om op te stijven.
vormvariant: Ik 'plette' de balletjes nadien in mijn Rice Cube Sushi Maker tot blokjes.

tip: Dit kan ook de oven in. Oven voorverwarmen op 180°C en dan de balletjes een kwartiertje bakken.

Smakelijk!



Reacties

  1. Merci voor de tip, die ga ik pinnen :) Ideaal voor mijn koemelkvrij dieet ;) Ik maakte gisteren zuivel- en suikervrije 'pralines' ga daar binnenkort ook eens een blogbericht over schrijven, mss vandaag ;)
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Yep! Ik hou er wel van om het één en het ander uit te testen in mijn keuken. En meestal loopt dat goed af. ;o)

      Verwijderen
  3. Deze ga ik ook eens proberen.Ik ben de laatste tijd ook op aan het letten met de suikers.
    Ben gisterenmiddag ook nog naar Leuven geweest en Pauli en Habitat gepasseerd, maar dat wist jij al allemaal, haha. 't Was er wel maar rustig he, rond de middag toch. Namiddag was er wat meer volk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;o) Het minder goede weer hield veel mensen thuis. Hopelijk heb jij nog wat leuks gevonden.

      Verwijderen
  4. ik zou er nooit op zijn gekomen maar door de foto's op instragram was ik wel al curieus geworden, ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, ziet er goed uit! Moet ook lekker zijn met wat kaneel (ik vind kaneel lekker bij zowat alles :)). Ik heb trouwens een liebster-award-vragenlijstje gemaakt en ben benieuwd naar uw antwoorden, moest ge zin hebben (http://appelstien.blogspot.de/2015/04/liebster-award.html)!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Cisse & co