vrijdag 26 december 2014

De smaak van Kerst

Een kerstbrood of kerststol. Ik lust er wel een stukje van. Maar de exemplaren die je in de winkel kan kopen, vind ik nogal koekachtig. Na één stukje heb ik er meestal al genoeg van.

Dus ging ik op zoek naar een recept voor een echt brood, zo eentje dat je ook op andere momenten van het jaar op tafel kan zetten, bij een kaasplank bijvoorbeeld.

Menig medemens waagde zich al aan een verdienstelijke poging. Dit recept is het resultaat van datgene dat mij het meest aansprak in verschillende recepten.

Kerstochtend bleek het ideale moment om het recept uit te testen. Zo'n zelfgebakken kerstbrood is bovendien ook een fijn geschenk. En het smaakte!




ingrediënten:

deeg:

  • 380 g bloem (Ik gebruikte een mix voor wit speltbrood van Aveve.)
  • 1 zakje droge gist (11 g)
  • 60 g ongeraffineerde rietsuiker
  • 160 g lauwe halfvolle melk
  • 1 groot ei
  • 1/2 theelepel speculaaskruiden
  • 7 g zout
  • 100 g ongezouten roomboter op kamertemperatuur
vulling:
  • 380 g rozijnen, veenbessen, noten ...
  • 1,5 dl cognac of rum
  • Je kan ook sinaasappelrasp, gekonfijt fruit en ander lekkers toevoegen. Maar dit doe je pas op het moment dat je de gewelde vulling toevoegt aan het deeg.

bereiding:

Een paar uur op voorhand (of de avond voordien):
  1. Hak de noten met de hand (niet met de blender of zo, want dan komen de oliën vrij).
  2. Meng er de rozijnen, de veenbessen ... onder.
  3. Overgiet met de drank en laat dit mengsel wellen. Als je liever geen alcohol gebruikt, kan je dit vervangen door water of sinaasappelsap.

Op het bakmoment zelf: (met de keukenmachine of met de hand)
  1. Meng alle ingrediënten voor het deeg behalve de boter.
  2. Kneed tot je een stevig deeg bekomt dat niet meer aan de kom kleeft (+- 10 min.).
  3. Voeg de roomboter in stukjes toe.
  4. Kneed verder tot het deeg de boter volledig heeft opgenomen en je ziet dat de gluten hun werk doen (Je deeg is soepel en je kan het uiteen trekken zonder dat het meteen scheurt.)
  5. Laat het deeg een kwartiertje rusten.
  6. Voeg de vulling toe en kneed het deeg.
  7. Vorm een bol deeg die je een klein uurtje afgedekt in de kom laat rijzen.
  8. Klop de gerezen deegbol plat en vorm een rechthoekig lap.
  9. Rol deze deeglap op tot een worst.
  10. Leg je kerstbrood op een met bakpapier beklede bakplaat.
  11. Het deeg moet nu nogmaals een klein uurtje rijzen. Bedek het met een zuivere theedoek.
  12. Verwarm je oven voor op 180°C.
  13. Bak het brood 20 minuten op 180°C.
  14. Verlaag vervolgens de temperatuur tot 170°C voor zo'n 10 minuten.
  15. Laat het brood na het bakken afkoelen.
  16. Voor de liefhebbers: smelt een paar klontjes roomboter en bestrijk hiermee de bovenzijde van het brood. Strooi vervolgens bloemsuiker over het brood.

Smakelijk!




12 opmerkingen:

  1. Mmm! Ziet er lekker uit. Vrolijk Kerstfeest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, echt Kerstgebak ! Mmm lekker ziet dat er uit ! Bedankt om recept te delen want van de winkelversie ben ik ook niet zo een fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mjammie!!! Ik geef dit recept door aan mijn wederhelft alias de kok in huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit, zelfs nu ik met buikgriep op bed lig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet niet of ik dat echt lekker ga vinden, maar ik stuur de Husband eens langs hier om het uit te testen! Merci en een fijn oud op nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! De Husband is op de hoogte. ;o) Fijn eindejaar en een knallende start van 2015!

      Verwijderen
  6. Dat ziet er helemaal lekker uit!!
    Fijn oudjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmmm, dat ziet er superlekker uit! Dat recept moet ik eens uitproberen. Volgend jaar, met Kerst :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...