Epifanie

De Zoon diende voorbije maandagochtend in gepaste outfit (lees: verkleed als één van de drie wijzen) te verschijnen aan de schoolpoort.

Nu rolde er al menig naaisel vanonder mijn machientje, maar kledingstukken ... Welgeteld twee stuks. Carnaval 2013: een nepperdenep bontcape en een tuniek (gerecycleerd hemd van ondergetekende) als bovenstuk van de vikingoutfit van de Zoon. That was all.

"Mama, jij kan dat wel maken, hé." Een lichte paniekaanval dreigde zich in te zetten. Gelukkig bestaat blogland. Zij maakte een tijdje geleden passende lichaamsbedekking voor de ontvangers van koninklijke geschenken. Een tuniek met overslag zou het worden. Of twee om beter te zijn: een onderkleed en een mantel.

Ik keek manlief aan en hij wist meteen hoe laat het was: tijd voor mijn Zweedse minnaar. Een stuk stof aan de lopende meter en een plaid later (en nog wat spulletjes, ahum) trokken we huiswaarts.

Eigenwijs als ik af en toe durf te zijn, besloot ik zo halverwege het productieproces het roer om te gooien. Een onderkleed en een mantel zonder overslag, maar wel met boothals. Ik tekende een patroon op basis van een trui (want die zou er uiteindelijk onder gedragen worden) en verlengde het patroon met een heel lichte A-lijn rok. De wijze in spé kon nog net voor bedtijd het onderkleed passen (Tuniek. Jongens dragen geen kleedjes, mama!) en dat zat perfect. Oef!

De mantel werd een ander paar mouwen. Hetzelfde patroon werd gebruikt, maar nu bracht ik onderaan links en rechts ook splitten aan voor het 'wandelgemak'. Bij de boothals knipte ik iets te enthousiast. Te groot en te breed. Maar ik herinnerde mij haar post. Uit de overschotjes van de plaid haalde ik twee kleine stukjes met een zelfkant en bevestigde die aan de boothals. Gelukt, maar nu leek de halsopening net iets te krap. Grrr... De wijzers op de klok herinnerden mij er aan dat er ook nog iets als een bed bestond, maar ik gaf niet op. Die mantel moest en zou klaar zijn voor ik onder zeil zou gaan. De schaar erin. Een knipje in het voorpand, omzomen, klaar!

En toen vroeg de MDH: " Schat, heb jij eigenlijk een kroon voor onze zoon?" ?!?! Oh, neen! Haar kroon bracht licht in donkere tijden. Ik zette naar eigen goeddunken de schaar in een geelwitte dekbedovertrek en wat later was de koninklijke hoofdtooi een feit.

2014-01-12
Poseren is leuk, heel leuk!

onderkleed (= stof) + mantel (= plaid) + kroon (= dekbedovertrek): IKEA

Maandagochtend wandelde mijn eigen, kleine wijze zo fier als een gieter naar de schoolpoort. Zijn harem stond te wachten. Ach, ja, een koning uit het Oosten ...


Reacties

  1. Mooi gedaan .. en wat een knappe zoon !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leef me al helemaal in in het spannende maakproces. Maar het resultaat mag er zijn en dat fiere gezichtje doet je zo weer ontspannen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ai, dat was een hele lijdensweg. ;-)
    Het resultaat is super en de zoon was zo te zien heeeel content!
    Goed gedaan ma!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net dezelfde kroon gemaakt ook voor het driekoningenfeest op school. Jouw mantel maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldig! last-minute verkleedkleren, altijd een uitdaging hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was het volhouden waard, de zoon mag gezien worden!
    Heb je deze voormiddag ook nog volgehouden? Pfffff ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En ja, volgehouden. Meer dan een uur staan aanschuiven! Wat was dat?! Ik hoop dat ze volgende keer een ander systeem hanteren, want dit was al te gek.

      Verwijderen
  7. haha, ik zou ook zoiets voor hebben denk ik :) Ma sjiel dat je hebt volgehouden! Hij straalde echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kijk eens hoe blij hij is !!! Dat zegt alles !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Man man man, wat een prachtige koning heb jij in huis! Ook al was het een hele lijdensweg, hij mocht gezien worden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, zo'n grappig verhaal. En zo herkenbaar natuurlijk! Maar hij straalt, die kleine koning!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Cisse & co