Wie zoet is ...

Nog een paar nachtjes slapen ... En dat duurt voor sommige kinderen wel erg lang. Daarom worden er hier dit weekend speculoosjes gebakken. Of misschien wel speculaasjes? Het verschil? Speculaasjes zijn koekjes met speculaaskruiden (een mix van o.a. kaneel, nootmuskaat en gember) en speculoosjes zijn koekjes met enkel kaneel.

2013-11-30
Donderdagavond maakte ik 6 kg deeg. Vrijdagnamiddag ging een aantal leerlingen aan de slag met deegrol en uitsteekvormpjes.
Et voilà! Dit is wat er vandaag nog overschiet.


Ik gebruik al een paar jaren een aangepaste versie van het recept dat ik ooit vond op haar website en dat haar kids meebrachten van een speculaasdagje in de Hasseltse bakkerijschool. Wil je er speculaasjes van maken, dan gebruik je dus speculaaskruiden i.p.v. kaneel.

ingrediënten:
  • 650 g donkere kandijsuiker
  • 350 g boter op kamertemperatuur
  • 1 kg bloem voor patisserie
  • 12 g bakpoeder
  • 20 g kaneelpoeder
  • 1 ei (maat M)
  • 150 g melk

bereiding:
  1. Meng de boter met de kandijsuiker tot een zalvige pasta.
  2. Meng het ei erdoor en daarna de melk.
  3. Zeef de bloem met het bakpoeder en het kaneelpoeder.
  4. Voeg dit bij het botermengsel.
  5. Kneed goed door.
  6. Wikkel het deeg in plastic folie en leg het 24 uur in de koelkast. Zo krijgt het een mooie, donkerbruine kleur.
  7. Verwarm de oven voor op 230° C voor dikke koeken en op 180° C voor dunne speculaasjes.
  8. Voor dikke koeken weeg je ± 60 g deeg per koek af en plaats je de koeken op een bakplaat bekleed met bakpapier 18 minuten in de oven.
  9. Voor de dunne koekjes rol je het deeg uit tot 0,5 cm dikte. Met vormpjes steek je de koekjes uit en je bakt 10 minuten in de oven.
  10. Laten afkoelen. De nog warme, zachte koekjes worden zo een beetje harder en krokanter. Mmm...

decoratie: Wil je net dat tikkeltje extra dan kan je icing aanbrengen: gekocht of zelfgemaakt.

  1. Klop 45 g eiwit licht schuimig.
  2. Voeg 250 g bloemsuiker toe en een paar druppels citroensap.
  3. Klop stevig op.
  4. Plastic spuitzakje of papieren cornetje vullen en versieren!


En dan smullen! Of je nu altijd zoet bent of af en toe kapoenenstreken uithaalt ...

2013-11-301
Een heerlijke kop warme chocomelk erbij. Mmm...


kersttip:
Met een rietje kan je een gaatje maken in je uitgestoken koekjes. Na het bakken haal je er een kleurrijk lintje door en hoppa ... de kerstboom in. Ik kan wel niet garanderen dat ze daar ook blijven hangen!


Reacties

  1. Mmmmm ... Ik heb al ontelbare hints gegeven aan mijn mama dat we wel zin hebben in haar speculaaskoeken, dus hopelijk brengt de Sint er volgende week eindelijk een paar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg honger van dit berichtje! Smullen maar! !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker lekker lekker... Ik kan het weten want ik heb er (een paar) gegeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, dat ziet er lekker uit!
    Ik heb me er nog nooit aan gewaagd, misschien toch maar eens durven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yum! Lijkt superhard op de speculaas van bij de bakker :-) maar dan mooier!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Koesterplekjes

Cisse & co