Bewogen

Ja, ik ben er nog.

De voorbije maanden waren heel bewogen. Van medische toestanden (waar ik jullie niet mee ga vervelen) tot het leegmaken van het huis van mijn grootmoeder.

Begin 2012 ruilde ze het tijdelijke voor het eeuwige. "Mémé is nu een sterretje, hé mama." Ook mijn kleine kapoen kon het een week na haar 92e verjaardag niet echt vatten.

Pas anderhalf jaar later vond mijn moeder de kracht en de moed om samen met ons haar ouderlijk huis beetje bij beetje leeg te maken. Tranen vloeiden onvermijdelijk. Maar er werd gelukkig ook gelachen. Herinneringen kwamen boven. Hier en daar werden schatten ontdekt. Schatten van onmetelijk emotionele waarde. Ze waren onlosmakelijk met mijn grootmoeder verbonden. Een gigantisch rond koffieblik met bolletjes wol, breinaalden, lapjes leer en stof, de knopendoos, zwart-witfoto's uit lang vervlogen tijden (getuigden de heerlijke retrokapsels), haakwerkjes (gemaakt met uiterste precisie), jurken (o.a. in diolen) waar ik wonderwel perfect in paste ...

En ja, dat doet wat met een mens. Af en toe zat mijn hoofd barstensvol. En soms voelde ik me helemaal leeg. Zoiets vraagt tijd. En die nam ik ...

Reacties

  1. Bewogen, dat kan ik geloven …
    Kan me voorstellen dat het heel dubbel is om door de herinneringen te 'rommelen', zowel de fysieke als die in het hoofd.
    Neem die tijd maar, het kan zo goed doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herinner me perfect diezelfde gevoelens en bewogenheid 10 jaar geleden toen mijn moeke stierf. Ik koester de schatten die ik toen vond, en jammer genoeg zijn er veel dingen toen ook gewoon verdwenen omdat het wat snel moest gaan. Dus neem de tijd, groot gelijk.
    En van mij een virtuele knuffel, en een échte asap! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi geschreven, weet hoe het voelt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kan jij toch mooi schrijven...Doe het maar rustig aan. Niemand neemt je dat kwalijk! x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Belgische Zonen

Cisse & co

Koesterplekjes